برگزاری سومین همایش تربیت معلم

برگزاری سومین همایش تربیت معلم


به نام خدا

سومين همايش ملي تربيت معلم با حضور جمعي از اساتيد، دانشجويان و معلمان سراسر كشور درروز دوشنبه 18/2/96 در تالار حكمت دانشگاه شيراز برگزار شد.

دكتر رحمان صحراگرد،‌ دبير اجرايي همايش در آيين افتتاحيه اظهار داشت: در دين مبين اسلام تربيت بر تعليم ارجحيت دارد و بنابراين، اين مبحث بسيار حائز اهميت است. و از طرفي ديگر وجود اسوه و الگو در تمامي حوزه‌‌هاي زندگي انسان نقش محوري را ايفا مي‌كند، بالاخص درحوزه‌ي اخلاق و آموزش كه از اركان اصلي در جهت دهي صحيح تربيتي محسوب مي‌شود و نياز به الگو‌هاي عملي دراين زمينه غير قابل انكار است. 
وي افزود : در تربيت اسلامي نقش و رسالت معلم منحصر به فرد است و در خصوص ويژگي‌‌هاي اخلاقي، اهميت جايگاه و نقش و خطير بودن وظيفه‌اي كه بر عهده دارد، سفارش هاي زيادي شده است و احاديث و روايات و نظريات فراواني در اين باب وجود دارد. 
دبير اجرايي همايش بيان داشت :از همين رو، در آيات و روايات و هم‌چنين در ديدگاه انديشمندان اسلامي نقش معلم به‌عنوان الگوي اخلاق در امر آموزش مطرح شده و جايگاه ويژ‌ه‌اي دارد.

دكتر بابك شمشيري ، دبير علمي سومين همايش ملي تربيت معلم نيز در مراسم افتتاحيه همايش گفت: اسناد فرادستي و مباني در تربيت معلم ؛ آموزش و برنامه هاي درسي تربيت معلم؛ الگوهاي نوين توسعه حرفه اي معلمان؛ تحول و نوآوري در تربيت معلم؛‌و منشور شهروندي،اقتضائات تربيت معلم ؛ 5 محور اصلي همايش را تشكيل مي دهد .ایشان از استقبال خوب پژوهشگران از سومين همايش ملي تربيت معلم خبر داد و گفت: 564 مقاله توسط دبيرخانه همايش دريافت شد كه پس از داوري 160 مقاله مورد پذيرش قرار گرفت.
دكتر شمشيري اظهار داشت : در مدت برگزاري همايش 35 مقاله به صورت سخنراني در 4 پنل موازي، 45 مقاله در قالب پوستر ارائه مي شود وعلاوه براين مقالات ،‌76 مقاله ديگر هم براي چاپ در كتاب مجموعه مقالات انتخاب شده است.
دبير علمي همايش در بخش ديگري از سخنانش به ضروت برگزاري چنين همايش هايي اشاره و خاطر نشان كرد : عليرغم اينكه تربيت معلم در ايران سابقه ي حدود 90 ساله دارد ، اما متاسفانه در حوزه كارهاي پژوهشي و نظري ،‌كار زيادي صورت نگرفته است. وي اظهار اميدواري كرد : برگزاري چنين همايش هايي در دانشگاه هاي بزرگ و مطرح كشور و بهره گيري از نظرات متخصصان مانع شود كه دانشگاه فرهنگيان به سرنوشت دانشگاه تربيت معلم سابق و دانشگاه شهيد رجايي دچار شود.

دكتر سيد علي اكبر صفوي هم در مراسم افتتاحيه سومين همايش ملي تربيت معلم بيان داشت: دانشگاه ها راه اندازي شد تا امثال حافظ،‌سعدي ، علامه طباطبايي و شهيد مطهري تربيت شوند، اما متاسفانه به اين نتايج نرسيده ايم.
وي افزود : عليرغم سابقه درخشان ،‌حركت ها و اقدامات ما در گذشته علمي نبوده، بلكه مقطعي و بر اساس مطالعات ناقص صورت گرفته است.قائم مقام دانشگاه شيراز ادامه داد : به عنوان مثال در سياست هاي كلان آموزش و پرورش،‌ هر روز يك الگو از كشوري گرفته شده و ناقص اجرا شده است.
دكتر صفوي با اشاره به گوشه اي از اقدامات دانشگاه شيراز براي تعالي و توسعه نظام آموزش و پرورش، خاطر نشان كرد : اين دانشگاه آمادگي دارد تا روي برنامه هاي تربيت دبيران و شيوه هاي آموزشي سرمايه گذاري كند.

پس از مراسم افتتاحیه و در نوبت عصر، چندین کارگاه آموزشی در محل دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی برگزار و به شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاهها اعطا گردید.

پوشش همین خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز در وب سایت دانشگاه

9:15 -شنبه ۱۳۹6/02/23